Friday 14 May 2010

Baru aku tahu kenapa ramai orang tengok Piala Thomas

Masa aku tulis ni, bergu pertama negara baru tumbang. Kononnya, bergu nombor 1 dunia. Chong Wei pun pemain nombor 1 dunia. Pemain China tak bakyak masuk tournament saja. Kalau tidak, kau ingat pemain kita boleh jadi pemain nombor 1?

Kau orang tahu tak, kenapa ramai orang sokong pasukan Piala Thomas? Betul ke semangat 1Badminton? Aku bagi tahu kau orang… semua orang yang sokong ni, pasal nak dapat cuti saja. Bagaimana aku tahu… facebook lah, mana lagi.

Tadi bila bergu pertama hampir kalah, semua update kat facebook sama je… “aiyo, can forget about holiday on Monday already”… “Holiday on Monday is officially O.V.E.R.”… “Die lah, no more holiday on Monday lah”… Bukan itu sahaja, ada lagi yang marah… “why our players so stupid wan, now I can't get my holiday on Monday”.

Baru sekarang aku tahu, kenapa semua orang tiba tiba begitu gung-ho pasal Piala Thomas. Rupa-rupanya, pasal nak cuti…

Sekarang, nampaknya Wong Choong Han dah ikut skrip. Tapi, kalah menang, aku tetap respect dia. Dah tua pun kena main. Xia Xuan Xe, lawan dia dari China sudah jadi coach. Kenneth Jonassen, lawan dia dari Denmark pun sudah jadi coach. Hendrawan, lawan dia dari Indonesia… sekarang coach dia! Itulah, negara takde lagi bakat,.
Sekian sahaja lah aksi2 skuad Piala Thomas negara kita… dan memang pun, selamat tinggal cuti hari Isnin.

16 comments:

bee said...

n it is only u who can come up with this. ur one funny bad-clown-minton zewt! lol

oh well...badminton dah tak de, we'll switch to bedminton then!
we'll probly score better than china, no? :)

~LIZA~ said...

masa 1st set LCW dah kalah, terus i tak nak tengok dah..

rainbow angeles said...

tuan zewt, saya baca ketiga-tiga entri pasal piala thomas dan rasa sungguh geli hati dgn sesetengah komen pembaca :)

tuan zewt ada tengok video yg dibuat oleh CJ Chan Lilian tak pasal interbiu dgn dato' eddy chong? apa pendapat zewt tentang pandangan dato'? :p

akhir kata, majulah sukan untuk negara. selepas ini, kita berhibur pula dengan piala dunia ;-)

Grace Koh said...

Saya rasa pasukan kita ni perlu berusaha dengan gigih lagi, memandangkan tembok China masih terlalu teguh untuk dirobohkan.

Saya berasa bimbang setiap kali melihat pertarungan antara Chong Wei dan Lin Dan. Lin Dan terlalu pantas untuk ditangani Chong Wei.

Tapi yang best sekali, hari ni kita dapat menyaksikan breakdance dari Lin Dan dalam keadaan separuh bogel. hehehe.

Pasal cuti....28 Mei tidak kejauhan.

day-dreamer said...

Haiz. Sedihlah. Pemain kita buat banyak mistakes hari ini. Pressure kot.

Bilakah LCW yang kedua akan muncul?

Jerine said...

Ahahaha... I see my facebook status there!

ronaldo said...

zewt, nah ambik racket ni. pi jadi pemain peseorangan ke-empat negara. tapi ingat kena main badminton dgn racket tau. bukan dgn mulut.
macam bola, kena main dgn kaki dan bukan dgn mulut juga yeahh. worite. kahkahkahkahkah.

1BOLA

Fi-sha said...

Told ya Bik Mama messed around with the players!

Wei Jiet said...

I'm on holiday now so I don't really give a damn whether we have holidays or not...but I'm kinda dissapointed at Malaysia's performances..haiz

iamlazymouse said...

sebenarnya saya tak terfikir pasal cuti umum jikalau LCW menang. sehinggalah masa rakan-rakan saya yang sedang gila menyokong si lin dan itu, salah seorang rakan yang menyokong LCW bercakap "oi, kamu orang tahu tak, kalau LCW menang, kita akan dapat cuti umum tau!"

rakan-rakan yang menyokong lin dan terdiam seketika... dan kemudian menjerit "LCW LCW!!"

Tipu Tapi Benar (TTB) said...

"(Wong Choong Han) Dah tua pun kena main. Xia Xuan Xe, lawan dia dari China sudah jadi coach. Kenneth Jonassen, lawan dia dari Denmark pun sudah jadi coach. Hendrawan, lawan dia dari Indonesia… sekarang coach dia!"

Nukilan Abang Zewt memang kelakar. Tali perut saya menggelodak hendak keluar dari perut bila habis baca nukilan tentang Piala Tomas ini.

Teruskan menulis nukilan seperti ini Abang Zewt! Saya 'jantung' Abang!

missironic said...

org org msia mmg lawak.. sebabkan cuti mereka semua sungguh bersemangat menyokong msia. ada udang disebalik batu semua ni.. Hahahaha..

selepas LCW bersara, saya tak tau siapa lagi akan menjadi pemain tongak untuk msia... msia mmg nampaknyer sudah kurang pemain berbakat. sehingga wong choong han masih lagi bermain walaupun sudah tiba masanyer untuk bersara.. kesian dia...

zewt said...

bee - oh, jangan challenge china dalam bedminton, kan dia orang supply banyak china doll... hahah

~LIZA~ - woah... takde kepercayaan langsung?

rainbow angeles - belum tonton lagi, nanti malam nanti aku pergi jenguk seketika.

Grace - saya lebih bimbang melihat masa depan badminton negara. selepas LCW bersara... siapa boleh lawan china lagi... takde bakat lagi.

day-dreamer - LCW kedua masih dalam kilang... harap harap lah.

ronaldo - hahaha... kalau aku boleh jadi perseorangan ke-empat, aku dont mind, janji boleh main :P

Fi-sha - hahaha.... her again.

joven - ok.

Sapphire Dragon - i think most of us, deep down, we wish malaysia to win nonetheless, right?

iamlazymouse - kenapa pula ada rakan rakan saudari yang menyokong lin dan?

Tipu Tapi Benar - hahaha... terima kasih... mungkin beberapa lagi blog pasal badminton, lepas tu, business as usual...

missironic - harap harap pemain pemain seperti loh wei sheng dan iskandar zulkarnian akan dapat meningkatkan taraf mereka... harap harap lah...

Tunku Halim said...

lu punya malayu banyak bagus la!

iamlazymouse said...

yang bangsa cina sebab mereka ialah moyang kami dari negara cina, yang bangsa melayu menyokong lin dan ialah sebab .. dia separuh cina, jadi separuh moyang dia dari negara cina. itulah sebab yang diberikan oleh mereka :P

zewt said...

Tunku Halim - terima kasih :)

iamlazymouse - haha... what a way to say it.